FORUM AKWARYSTYCZNE CZĘSTOCHOWA

FORUM AKWARYSTYCZNE CZĘSTOCHOWA Strona Główna FORUM AKWARYSTYCZNE CZĘSTOCHOWA
CZĘSTOCHOWSKIE FORUM AKWARYSTYCZNE

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zakładanie akwarium
Autor Wiadomość
Spicy99 


Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Lis 2012
Posty: 1058
Skąd: Częstochowa - Północ
Wysłany: 2012-11-15, 20:30   Zakładanie akwarium

Dla wielu początkujących akwarystów hodowanie ryb i roślin wodnych zdaje się być prostym hobby, a rybie do życia potrzebna jest tylko woda i jedzenie. Niestety lub stety sprawa jest nieco bardziej złożona. Nie oznacza to oczywiście, że, jest to hobby dla wybrańców. Niemniej jednak zanim założymy akwarium należy zapoznać się chociaż z podstawowymi zasadami tego pięknego hobby. To pozwoli nam uniknąć wielu późniejszych rozczarowań i cieszyć się pięknym akwarium ze zdrowymi rybami i roślinami ;-)
Przede wszystkim musimy zdecydować jakie gatunki zwierząt chcemy hodować czyli na konkretny typ zbiornika. Istnieje kilka podstawowych typów akwariów:

:arrow: akwarium słodkowodne
:arrow: akwarium morskie
:arrow: akwarium biotopowe (środowiskowe)
:arrow: akwarium gatunkowe

Dla początkujących akwarystów polecane są tzw. akwaria wielogatunkowe (towarzyskie) tj. takie w których hodujemy różne gatunki ryb o zbliżonych wymaganiach.

Do wyboru mamy bardzo wiele gatunków ryb, a także krewetek, raczków, ślimaków i tym podobnych stworzeń. Przykładowo przedstawiciele rodziny gatunków pochodzących z rzek tropikalnych lasów Ameryki Płd. (np. Amazonki czy Gujany) czy Azji jak na przykład większość kąsaczowatych czy karpiowatych wymaga wody miękkiej o niskim pH. Natomiast ryby z rodziny pielęgnicowatych pochodzących z Afrykańskich jezior (Malawi, Tanganika) preferują wodę o z goła innych parametrach, a więc twardej o odczynie zasadowym. Tak więc przy wyborze konkretnych gatunków należy się upewnić, że zdołamy zapewnić im warunki możliwie najbardziej zbliżone do przez nich preferowanych.


Wybór zbiornika

Jeśli już zdecydowaliśmy się na konkretny typ zbiornika musimy wybrać jego litraż oraz kształt. Jeżeli chodzi wymiary akwarium, czyli jego pojemność to często wśród początkujących krąży błędne przekonanie, że łatwiej i bezpieczniej jest zacząć od małego zbiornika. W praktyce wygląda to jednak nieco inaczej. Z punktu widzenia nowicjusza paradoksalnie im większy zbiornik tym łatwiejsza jego pielęgnacja. Generalnie wygląda to tak, że im więcej wody tym trudniej zachwiać stabilność jej parametrów. Innymi słowy w małym akwarium trudniej utrzymać tzw. równowagę biologiczną. Zatem należy wybrać największe akwarium na jakie możemy sobie pozwolić (nie należy zapominać, że im większe akwarium tym wyższe koszta jego utrzymania). W związku z powyższym nie powinien być to zbiornik mniejszy niż 60l, a najlepiej min. 80-100l. Najpopularniejszym litrażem wśród początkujących akwarystów jest zbiornik o wymiarach 80x35x40 a więc klasyczne 112l, i to właśnie akwaria od 100 do 200l są najodpowiedniejsze na początek przygody z akwarium.

Jeżeli chodzi o kształt to mamy do wyboru następujące typy:

Akwarium proste panoramiczne profilowane

Poza wyżej przedstawionymi znajdziemy także akwaria: narożne z prostą lub profilowaną szybą przednią, sześciokątne, tzw. akwarium ''fala'' oraz wiele innych.
Najpraktyczniejszy jednak jest zbiornik prosty.

Zbiorniki akwariowe klejone są z różnych rodzajów szkła. Najpopularniejszym jest szkło tzw. float. Natomiast do wyboru mam również szkło float o podwyższonej przejrzystości tzw. szkło ''OptiWhite'' jednak jego cena jest stosunkowo wysoka. Alternatywą może być tańsze szkło ''Guardian'', którego przejrzystość jest zbliżona do typu OptiWhite.

Wybraliśmy zbiornik, teraz zajmijmy się kompletowaniem potrzebnego sprzętu.

Najpierw zastanówmy się nad jak to określa wielu akwarystów - ,,sercem akwarium'' a więc filtrem.


Filtracja
zarówno mechaniczna jak i biologiczna to bardzo istotny aspekt funkcjonującego zbiornika. Filtry dzielimy na dwie zasadnicze grupy:

- filtry wewnętrzne to takie, które znajdują się wewnątrz akwarium. Są one niewielkie i składają się najczęściej z głowicy z turbiną elektryczną oraz medium filtracyjnego najczęściej w postaci gąbki. Niektóre - lepsze filtry zawierają kilka modułów z miejscem na inne media filtracyjne. Filtry te z uwagi na swą niewielką powierzchnię filtracyjną stanowią przede wszystkim filtrację mechaniczną.

- filtry zewnętrzne:
- tzw. kanistrowe lub też kubełkowe. Są to filtry w postaci ,,kubełka'' znajdującego się poza akwarium zawierającego w sobie różne wkłady filtracyjne. Tego typu filtry w głównej mierze mają spełniać rolę filtracji biologicznej.
- tzw. przelewowe (kaskadowe) są urządzeniami filtracyjnymi które umocowane są na ściance zbiornika.

Zatem jaki filtr wybrać? Generalną zasadą jest, że filtry wewnętrzne są wystarczające do małych zbiorników (do 100l) ze względu na słabe właściwości filtracji biologicznej. W większych akwariach często stosowane są jako filtry dodatkowe do filtrów zewnętrznych. Mają one wtedy za zadanie uzupełnienia filtracji mechanicznej czy poprawienia cyrkulacji wody w zbiorniku.
W związku z tym jeżeli decydujemy się na akwarium większe niż 100-120l powinniśmy zaopatrzyć się w filtr zewnętrzny. Warto zaznaczyć, że odpowiedni system filtracyjny dobieramy nie tylko do wielkości akwarium, ale i planowanej obsady.

Więcej o mediach filtracyjnych dowiesz się TUTAJ

Ogrzewanie Wiele gatunków zwierząt i roślin wodnych wymaga odpowiedniej temperatury wody jaką musimy im zapewnić. Zdecydowana większość z nich preferuje wodę o nieco wyższej od pokojowej temperaturze. Generalnie temperatura 24-25 °C jest uważana za odpowiednią dla większości popularnych ryb i roślin. Aby utrzymać żądaną wartość temperatury najczęściej stosuje się grzałki prętowe z wbudowanym termostatem. W handlu dostępne są grzałki o różnej mocy, którą trzeba dostosować do takich parametrów jak wielkość zbiornika czy temperatura panująca w pomieszczeniu. Przyjmuje się zasadę 0,5 - 1W na jeden litr wody w akwarium. Jeśli nasze akwarium nie będzie zbiornikiem odkrytym (będzie posiadać pokrywę) a temperatura w pomieszczeniu nie będzie spadać poniżej 20 stopni wystarczt swobodnie 0,5W/l. Najlepiej jest zaopatrzyć się w grzałkę o wyższej mocy na wypadek np. awarii ogrzewania domu czy konieczność podniesienia temperatury w zbiorniku do 28-30°C np. w przypadku leczenia chorych ryb. A więc w akwarium 100l wybieramy grzałkę 100W


Oświetlenie jest potrzebne nie tylko, by akwarium dobrze się prezentowało. Odpowiednie oświetlenie jest konieczne do wzrostu roślin, które w zbiorniku spełniają bardzo ważne funkcje fizykochemiczne. Za pewne pamiętamy z lekcji biologii, że światło jest niezbędne do procesu fotosyntezy roślin. Do tego celu najczęściej stosuje się świetlówki kompaktowe. Takie też będą najodpowiedniejsze dla początkującego. Podobnie jak w przypadku grzałek musimy dobrać odpowiednią moc światła jak i jego rodzaj (widmo/barwę) Standardowe pokrywy akwariowe dostępne w sprzedaży wyposażone są najczęściej w świetlówki słabej jakości i mocy która zazwyczaj nie przekracza 0,3W na 1 litr wody. Takie natężenie światła jest wystarczające jedynie dla niewielu gatunków niewymagających roślin. Najodpowiedniejszą mocą potrzebną do dobrego rozwoju roślin uważa się przedział od 0,5 do 1W/l. Jej wybór zależy także od kilku innych czynników - np. warunków jakie będziemy zapewniać roślinom a więc odpowiedniego nawożenia. 8-10 godzin dziennie to optymalny czas oświetlenia potrzebny do wegetacji roślin.

Podłoże Zależnie od typu akwarium jakie zamierzamy urządzić wykorzystujemy różnego rodzaju podłoże. Najczęściej jest to żwirek kwarcowy bądź piasek, który stosowany jest głównie w przypadku zbiorników biotopu Afrykańskiego. Dla odpowiedniego wzrostu roślin najodpowiedniejszy będzie jednak żwirek o granulacji 2-4mm. Pozawala on na łatwe ukorzenienie się roślin, a także jest mniej podatny na wytwarzanie się w nim niepożądanego zjawiska - tzw. stref beztlenowych.
Stosuje się także gotowe podłoża nawozowe takie jak: granulaty czy substraty podżwirowe. W akwariach typu Low-tech stosuje się ziemię ogrodową. (więcej nt. akwariów na ziemi ogrodowej: TUTAJ Rodzaj podłoża jaki użyjemy uzależniony jest od tego jakie rośliny zamierzamy hodować i jakie będziemy im zapewniać warunki.

Wybraliśmy już akwarium jak i jego odpowiednie wyposażenie; skupmy się teraz na jego odpowiednim ustawieniu.


Usytuowanie zbiornika

Jest to istotna kwestia tym bardziej, że urządzone już akwarium trudno jest przenosić. :) Zbiornik nie powinien znajdować się w miejscu często uczęszczanym przez domowników, w pobliżu często używanych drzwi czy innym miejscu, które mogłoby zakłócać spokój jego mieszkańców. Nie powinien być także narażony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a więc być usytuowanym blisko okna. Nie należy też zapomnieć aby w pobliżu akwarium znajdował się kontakt. Dobrze by było, aby pomieszczenie, w którym stanie akwarium znajdowało się odpowiednio blisko łazienki.
Podstawa na jakiej stoi akwarium musi być stabilna i wytrzymała. Musimy zdać sobie sprawę, że urządzone akwarium ważny całkiem sporo. Przykładowy zbiornik ok 120l wraz z wodą, podłożem, elementami dekoracyjnymi, oświetleniem itp. będzie ważyć 150-170kg. W tym przypadku sam pusty zbiornik będzie ważyć ok 25kg! W przypadku akwariów kilkuset litrowych masa ta będzie niewspółmiernie większa. W związku z tym akwarium stawiamy na solidnej najlepiej dedykowanej szafce (w przypadku zbiorników większych niż 400-450l najlepiej na metalowym stelażu) wytrzymałym blatem. Aby zapobiec nadmiernym naprężeniom szkła należy między blat a dno zbiornika podłożyć np. piankę poliuretanową, które zniweluję mikro nierówności blatu a dodatkowo będzie stanowić amortyzację czy izolację termiczną. Potrzebny materiał znajdziemy w większości marketów budowlanych.



Zakładanie nowego akwarium

Czas najwyższy więc rozpocząć urządzanie akwarium :) Najpierw należy wymyć nowo nabyty zbiornik. W żadnym wypadku nie należy wykorzystywać tu żadnych środków chemicznych! Najlepiej jest obmyć go letnią wodą z dodatkiem np. octu czy soli co zapewni nam odkażenie i odtłuszczenie zbiornika, po czym akwarium dokładnie opłukać.

Następnie przechodzimy do ułożenia podłoża. Potrzebujemy go tyle aby z przodu zbiornika usypać warstwę min 3cm natomiast z tyłu 7-8cm. Takie ukształtowanie dna jest ważne nie tylko dlatego że zazwyczaj z tylnych partiach zbiornika sadzimy najwięcej roślin, ale także wizualnie pogłębiamy nasze akwarium. Podłoże o takim kształcie łatwiej też utrzymać w czystości.

Następnie zabieramy się do instalowania urządzeń technicznych takich jak filtr czy grzałka. Grzałkę umieszczamy na tylnej ściance zbiornika, gdzie z łatwością można ją zamaskować elementami dekoracyjnymi i roślinnością. Grzałkę montujemy w pozycji poziomej w dolnych partiach zbiornika. Należy pozostawić pewien odstęp od podłoża aby umożliwić zjawisko konwekcji. Aby jeszcze bardziej zwiększyć jej skuteczność można umiejscowić ją w bliskiej okolicy wlotu do filtra, co zapewni przepływ wody.

W następnej kolejności przystępujemy do umieszczenia elementów dekoracyjnych. Najczęściej do tego celu wykorzystuje się odpowiednio przygotowane wcześniej kamienie czy korzenie.
Następnie w jeszcze nie zalanym akwarium możemy przejść do sadzenia niewielkich roślin trawnikowych.

Po wstępnym urządzeniu dna możemy przejść do wstępnego zalewania akwarium. Najlepiej zapełnić zbiornik do 2/3 wysokości co ułatwi nam sadzenie większych roślin. Na tym etapie można już uruchomić filtrację oraz ogrzewanie.

Po posadzeniu roślin wystarczy uzupełnić zbiornik do pełna i uruchomić oświetlenie. Początkowo zaczynamy od świecenia 5 godzin na dobę. Po czym co tydzień dokładamy kolejną godzinę aż dojdziemy do zaplanowanego czasu świecenia. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka pojawieniu się w niestabilnym jeszcze zbiorniku glonów.

Na początku może pojawić się zmętnienie wody, lecz nie należy się tym przejmować. Powinno ustąpić w ciągu kilku godzin,maksymalnie kilku dni.

Dojrzewanie zbiornika

Na tym etapie już chciało by się zasiedlić zbiornik mieszkańcami. Jednak to nie odpowiednia pora! Zalane akwarium powinno dojrzeć. Tzn. powinny się w nim namnożyć pożyteczne bakterie nitryfikacyjne. Bakterie te w ramach cyklu azotowego są odpowiedzialne za utlenianie bardzo toksycznego amoniaku (NH3) powstającego m.in z odchodów ryb, czy obumarłych części roślin do azotynów (NO2) a następnie do mniej toksycznych azotanów (NO3) które z koli są zużywane przez rośliny. Bakterie te osiedlają się najchętniej tam gdzie mają dostęp do stałego przepływu wody, a więc w filtrze. Dlatego tak ważnym jest aby filtr był włączony 24 godziny na dobę. Znajdują się także w podłożu, na elementach dekoracyjnych czy samej wodzie.
Musimy dać czas naszemu fragmentowi natury, by rozpoczął się owy cykl azotowy, który dopiero po przejściu przez wyżej wymienione etapy oznacza, że możemy w miarę bezpiecznie zarybić akwarium. Czas ten zazwyczaj trwa 3-5 tygodni. Można go znacznie skrócić np. przez wlanie do zbiornika dojrzałej wody z funkcjonującego zbiornika, podłączając dojrzały filtr czy wykorzystać część podłoża z dojrzałego akwarium. Można także posłużyć się jednym z obecnych na rynku preparatów zawierających pożywkę dla bakterii czyli bio-starterów.
Dobrze jest też w dojrzewającym akwarium bez ryb podnieść temperaturę do np. 26-27 stopni, albowiem w wyższej temperaturze (oraz niższym pH) związki amonowe są łatwiej rozkładalne.

Konieczność, aby w dojrzewającym akwarium dokonał się pełen cykl azotowy jest niezbędny dla bezpieczeństwa jego przyszłych mieszkańców i nie można sobie pozwolić na wpuszczanie ryb np. po jednym czy dwóch tygodniach. Czas w okresie w okolicach 14-ego dnia cyklu jest najczęściej momentem najwyższego stężenia azotynów (NO2) a więc bardzo toksycznego związku, który w dojrzałym zbiorniku powinien znajdować się na niewykrywalnym poziomie. Oczywiście mówimy tu o dojrzewaniu całkowicie ,,surowego'' nowo założonego zbiornika.
Cierpliwość owa na pewno się opłaci ;-) Bowiem istnieje zasada: ,,im łagodniejszy start, tym stabilniejsze warunki w późniejszym czasie''.

Więcej o cyklu azotowym dowiesz się TUTAJ

Zakaz kopiowania i rozpowszechniania powyższych treści bez mojej zgody.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,209 sekundy. Zapytań do SQL: 8